«کامالا هریس» در رای گیری مجازی حد نصاب آرای لازم برای نامزدی دموکرات ها را کسب کرده و رسما نامزد نهایی حزب در کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری چند ماه آینده شد

پادشاه «ترامپ»، مقهور «هریس»، این ملکه تاج دار / داغ شدن نزاع در صفحه شطرنج انتخابات آمریکا

پس از مدت ها بحث و گمانه زنی، شامگاه دیروز «کامالا هریس» معاون جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات آمریکا، در رای گیری مجازی حد نصاب آرای لازم برای نامزدی دموکرات ها را کسب کرده و رسما نامزد نهایی حزب در کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری چند ماه آینده شد. هریس تنها نامزد دموکرات‌ها بود که در فرایند رأی‌گیری مجازی که ۵ روز به طول انجامید، توانست حمایت 4000 تن از هم حزبی‌های خود را برای نامزدی  در انتخابات را به دست آورد و هیچ فردی او را برای نامزدی حزب به چالش نکشید.

هر چند که حضور زن ها به عنوان نامزد رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری در آمریکا پیشتر هم سابقه داشته ولی آنها سفید پوست و آمریکایی الاصل بوده اند. اما شخص هریس به عنوان یک فرد سیاه پوست و تبار آسیایی-آمریکایی وجه جذابی را برای هیجانی و یا چالشی تر کردن این دوره از مناظرات انتخاباتی ایجاد کرده است. اگر او با برگزاری مناظره با ترامپ موافقت کند باید شاهد شگفتی های جدید بود و قطعا جو فعلی جامعه آمریکا در شرایط انتخاباتی تغییر محسوسی را تجربه خواهد کرد. هریس بر خلاف ترامپ از کاریزما و محبوبیت خاصی برخوردار نیست ولی از آنجا که حمایت عده زیادی از رهبران دموکرات را دارا می باشد می تواند گزینه مناسبی برای به چالش کشیدن رئیس جمهور پیشین باشد.

 با این حال اینکه با مشخص شدن هریس به عنوان گزینه نهایی دموکرات ها، در صفحه شطرنج انتخابات امریکا باید شاهد چه تحولاتی باید باشیم پرسشی مهم است. در این زمینه موارد زیر قابل ذکر است:

نخست، کامالا هریس سیاه پوست یا سرخ پوست است و این می تواند پاشنه آشیلی برای ترامپ در هدف قرار دادن وی و توهین یا تمسخر او از سوی طرف مقابل باشد.

دوم، سیاست راهبردی-راهکنشی دموکرات ها و به ویژه دولت جوبایدن در موضوعات مختلف مانند حضور یا عدم حضور در ناتو همچنان دستاویزی برای سرکوب فکری در فضای رسانه ای جامعه ایالات متحده آمریکا است.

سوم، کنش و واکنش دموکرات ها به ویژه جوبایدن نسبت به مسئله جنگ غزه و رفتار دولت نتانیاهو کاملا متفاوت از سیاست های جمهوری خواهان می باشد.

چهارم، جنگ اوکراین یکی دیگر از مسائل مهم مورد توجه جامعه آمریکا است؛ چرا که مردمان ایالات متحده معتقدند هزینه تامین و تجهیز نظامیان اوکراین و پر کردن ادوات نظامی و لجستیکی در جبهه های جنگ با روسیه از جیب شهروندان و مالیات دهندگان آنها است.

پنجم، دخالت یا عدم دخالت ایالات متحده آمریکا در مسئله تنش تایوان با چین به ویژه در دریای چین جنوبی یکی از موضوعات روز سیاسی کشور آمریکا است.

ششم، فعال کردن برنامه های راهبردی یا راهکنشی زود بازده در موضوعات اقتصادی همچون رقابت و تعامل با چین و اتحادیه اروپا و دنبال کردن سیاست های اجتماعی برای حمایت از شهروندان آسیب دیده از مشکلات اقتصادی و همچنین نوع نگاه به مسئله مهاجرین یکی از مهم ترین دغدغه های مردمان آمریکا می باشد.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، فضای انتخاباتی ایالات متحده آمریکا به دلیل انصراف شخص جوبایدن و به دنبال آن جایگزنی با کامالا هریس، پیش بینی ها را به شکل قابل توجهی تغییر داده است؛ چرا که تا پیش از انصراف بایدن اکثر نظر سنجی ها و مراکز افکار سنجی پیروزی ترامپ را با درصد بالایی پیش بینی کرده بودند، ولی از زمان اعلام نامزدی هریس اکثر نظر سنجی ها برنده شدن هریس در این رقابت را پیش بینی کرده اند.

هرچند که فرآیند الکترال کالج تعیین کننده پیروز نهایی و قطعی انتخابات هست ولی آرای مردمی در ایجاد شرایط مثبت به نفع یک کاندیدا هم موثر می باشد. به احتمال زیاد ترامپ بر روی سه مسئله اسرائیل و جنگ غزه، جنگ اوکراین و نژاد رقیبش تمرکز خاصی می کند و ضریب فشاری برای شکست آن در مناظرات انتخاباتی است.

خبرنگار: حمید اسدی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.